Wandelen in de Oostenrijkse bergen met mijn hond

In januari bespraken we goede voornemens, want fit worden doe je natuurlijk samen met je hond. Maar het hele jaar door is gezond en actief leven belangrijk, niet enkel na de jaarwisseling. Deze maand focussen we dan op de meest simpele manier van beweging voor je hond: wandelen.

Een wandeling met je hond hoeft niet saai te zijn. In tegendeel. Het wandelen met je hond kan zo veel meer zijn dan een blokje om of een toiletbezoek. Vorige week legde Marijke uit hoe voeding een rol kan spelen tijdens een wandeling, voor training en verrijking. Vandaag vertel ik over mijn avonturen in de bergen van Oostenrijk, waar mijn hond en ik als team zijn gegroeid en geweldige herinneringen hebben meegenomen.

Hoe het begon

In de zomervakantie van 2016 wilde ik met Kaya op reis. Actief als ik ben leek het mij geweldig om de bergen in te trekken en mijn vakantie wandelend door te brengen. Echter had ik geen ervaring met het wandelen in de bergen en wist ik dus totaal niet waar ik moest beginnen.

Voor ik met Kaya vertrok had ik een waslijst aan vragen. Wat heb ik nodig voor mezelf en voor mijn hond? Welke wandelgebieden zijn het mooiste? Wat zijn de do’s en dont’s tijdens een wandelvakantie met een hond? Zijn er redenen om niet met mijn hond op wandelvakantie te gaan? De twijfel was eindeloos, maar ik was toch ontzettend benieuwd en wilde graag met mijn hond op avontuur.

DogWalkTrail

Na een korte speurtocht kwam ik via FaceBook in contact met een hondeneigenaar, die met haar poedelkruising - genaamd Kaya, verwarrend he? - een kennismakingsreis had geboekt bij DogWalkTrail (DWT). DogWalkTrail is een Nederlandse organisatie die hondvriendelijke vakantieaccommodaties aanbiedt in het Oostenrijkse Niedernsill. Vanuit hier is het mogelijk deel te nemen aan begeleide wandelingen of andere activiteiten.

De bergwandelgidsen zijn in Oostenrijk opgeleid en hebben zowel verstand van honden(gedrag) en van wandelen in de bergen. De activiteiten en wandelingen zijn niet verplicht. Daarom zijn deze vakanties ideaal voor zowel beginners of gevorderde wandelaars.

Zonder al te veel twijfelen was de knoop doorgehakt, Kaya en ik gingen op reis.

De voorbereidingen

Na het boeken kregen wij al snel een enthousiaste bevestigingsmail met daarin tips om ons voor te bereiden voor de reis. In deze mail zat ook een paklijst met benodigdheden voor zowel mijzelf als Kaya, om samen goed voorbereid de bergen in te gaan. Naast voor de hand liggende items zoals een rugtas, drinkflessen en wat te eten, stonden daar ook dingen op als regenkleding, schoenen voor Kaya en mij en bijvoorbeeld een heup gordel en elastische lijn (die je overigens ook kan lenen bij DWT)

De reis

Nadat ik de nodige inkopen had gedaan en nog wat getraind had met wandelen was het zover! Ik pakte de auto in en vertrok vrijdag ochtend na de spits richting Oostenrijk. Kaya stond al enthousiast klaar, want zij is gek op autorijden. Nadat wij de straat uitreden ging ze heerlijk liggen en heeft ze de gehele reis liggen slapen, alsof ze wist dat het een actieve week ging worden).

Het plan was iedere twee á drie uur even te stoppen om de benen te strekken en de nacht van vrijdag op zaterdag in een hotel te overnachten. In Duitsland zijn de meeste hotels heel gastvrij voor honden. Let wel: iedere provincie heeft andere regels met betrekking tot het hondenras, neem tevoren even contact op met mensen uit de regio om zeker te weten of je hond een muilkorf moet dragen.

De volgende ochtend hebben wij na een heerlijk ontbijt de reis doorgezet richting Niedernsill. Na een aantal uur snelweg en een uur toeristische routes door de bergen te hebben gereden kwamen we ’s middags aan in de Dogmountain Inn. Hier werd ik hartelijk ontvangen door Alexandra en Irma die samen de inn runnen.

Activiteiten

Dezelfde avond werden alle wandelaars samengebracht en vertelde Bianca van Leeuwen, de eigenaresse van DogWalkTrail de planning voor de week. Hierin werd kort verteld waar wij gingen wandelen, hoelang de wandeling ongeveer zou duren en dat je ten alle tijden je voorbereidingen moest treffen op slecht weer. Ook werd er aandacht geschonken aan belangrijke informatie over hoe men het best voor je hond kan zorgen vóór, tijdens en na de wandeling.

De volgende ochtend stond een halve dag wandeling op het programma, waarbij er kennis werd gemaakt met de gehele groep en de eerste hoogtemeters werden gemaakt. Later in de week zouden er nog 4 wandelingen volgen en tevens was er op woensdag (rustdag) de mogelijkheid om samen met je hond te gaan suppen of kanoën op het meer bij Zell am See.

Kaya was de eerste keer nog net geen jaar oud, dus deden wij het rustig aan. Qua energieniveau was ze echter erg actief en een ongeleid projectiel. De reizen die hierna volgden werden we steeds beter op elkaar ingespeeld en was (letterlijk en figuurlijk) geen berg voor ons te hoog.

De DogMountainInn (versie 1.0)

Vanuit ons verblijf in de DogMountain Inn zouden we de komende week vertrekken voor alle wandelingen en zouden wij eten, slapen en ontspannen. De eerste versie van de DMI bevond zich in een appartementengebouw waarin iedereen een aparte slaapkamer had en de keuken, woonkamer en badkamer deelde met andere hondeneigenaren die ook dezelfde week hadden geboekt. Het was erg leuk om zo kennis te maken met je reisgenoten en zo “alleen” op reis te gaan.

Na de eerste week wist ik het zeker, ik hou van de bergen, het buiten zijn en het actief bezig zijn met mijn hond. De basis was gelegd voor vele vakanties en ik ben vaste gast geworden van DWT.

Großvenediger

Bij DogWalkTrail is het mogelijk om voor iedereen een passende reis te vinden, ook als je beginnend bent of juist een fanatieke wandelaar bent is het mogelijk om de bergen in te gaan.

Fanatiek als Kaya en ik zijn met wandelen is één van de mooiste weken die wij gedaan hebben de Groβvenediger week. Tijdens deze week verbleven wij in twee hotels in één van de dalen van de venedigergroep in Hoge Tauern. De Groβvenediger is de op vier na hoogste berg in Oostenrijk en daarmee bij uitstek geschikt voor de fanatieke wandelaar.

Een van de mooiste wandelingen die ik heb gemaakt tijdens mijn verblijf in al die jaren was de wandeling van de Weiβsee over de bergkam die de grens vormt tussen Salzburg en Tirol richting Kals. Deze wandeling gaf een prachtig wijds uitzicht, met eeuwige sneeuw op de toppen en prachtig zomerweer in het dal.

De DogMountain Inn versie 2.0 en de Chalets

Tot op heden ben ik acht keer bij DogWalkTrail op vakantie geweest en heb hierbij vele mooie reizen mee mogen maken. Na twee keer onze vakantie te hebben doorgebracht in de DogMountain Inn (1.0) en één keer tijdens de Groβvenediger week in twee berghotels te hebben geslape, is DWT verhuisd naar een nieuwe DogMountain Inn. Hier zijn diverse appartementen en een pensionkamer gesitueerd en is er daarnaast ook een bar en bistro op de begane grond. Ook liggen er twee Chalets naast de DMI die zeer geschikt zijn voor het hele gezin (tot 8 personen) Wijzelf hebben een week door gebracht in Chalet Down Under en hebben hier een perfecte vakantie beleefd.

De omgeving

De omgeving waarin DogWalkTrail zich bevindt is erg bergrijk en daardoor zeer geschikt voor bergwandelingen. Steden zoals Kaprun en Zell am See zijn ongeveer een kwartier rijden en hierdoor is er naast het wandelen veel te beleven. Zo zijn we gaan suppen en kano varen op het meer van Zell am See, ben ik gaan paragliden van de berg en heb ik naast de wandelingen en restaurants ook genoten van het zwembad en de sauna bij Tauern Spa in Kaprun.

Elk Seizoen

Veel mensen denken bij Oostenrijk voornamelijk aan wintersport, echter is het land voor mij het gehele jaar door de ideale vakantiebestemming. Zo ben ik al een aantal keer in de zomer gegaan, maar heb ik ook in de herfst van de prachtige herfstkleuren genoten. DogWalkTrail biedt bijna het hele jaar vakanties aan. Wij hebben nog geen ervaring met een verblijf in de winter, maar dat staat voor komend jaar op ons verlanglijstje.

Interesse in een vakantie bij DogWalkTrail? Kijk dan eens op www.dogwalktrail.com of op instagram  https://www.instagram.com/dogwalktrailadventures/ of facebook https://www.facebook.com/dogwalktrailhondenvakanties

DogWalkTrail
DogWalkTrail 2

DogWalkTrail 3

Laat een opmerking achter

Opmerkingen worden eerst nagekeken voor ze worden geplaatst